Fizykoterapia

Okłady borowinowe

Borowina - co to jest ?

Borowina - to szczególna odmiana torfu - nazywana „czarnym złotem” z uwagi na bogactwo występujących w niej składników mineralnych. Jej nazwa wzięła się stąd, że ten nadzwyczajny torf powstawał w borach. Borowina pochodzi z rozkładu tkanek organicznych, głównie roślinnych. Jako pierwsze zaczęło ją wykorzystywać słowackie uzdrowisko w Orawie w roku 1815. W Polsce balneoterapię wprowadzono nieco ponad 40 lat później, w roku 1858 w Krynicy Górskiej.

Jak wygląda metodyka zabiegu?

• Okłady borowinowe częściowe: warstwę borowiny o temperaturze 42-46 stopni celsjusza nakłada się na wybrane miejsce ciała. następnie na okład zostaje położona folia i pacjent zostaje okryty ręcznikiem i kocem, co pozwala zachować na dłużej wysoką temperaturę. po 20-30 minutach okład zostaje usunięty, a skóra dokładnie oczyszczona.

• Okłady borowinowe całkowite: na kozetce kładzie się kolejno koc, folię i prześcieradło. na to nakłada się warstwę borowiny. na leżącego na niej pacjenta nakłada się drugą warstwę o tej samej grubości i dokładnie owija go wszystkimi trzema podkładami.

Wskazania do korzystania z borowiny leczniczej

• choroby reumatyczne (np. rzs, zzsk)choroby układu krążenia (nie wszystkie)
  • choroby układu nerwowego (np.rwa kulszowa, choroba heinego-medina, porażenia, niedowłady)
  • urazy narządu ruchu
  • choroba zwyrodnieniowa stawów
  • przykurcz duputrena
  • dolegliwości układu pokarmowego (np.choroba wrzodowa żołądka, dwunastnicy, stany zapalne jelit)
  • zespoły bólowe kręgosłupa w odcinku szyjnym, piersiowym, lędźwiowym
  • choroby kobiece (stany zapalne pochwy i przydatków, nadżerki, niedoczynność hormonalna jajników, niedorozwój narządu rodnego, menopauza, po operacjach ginekologicznych)
  • leczenie niepłodności - skład masy borowinowej działa przeciwzapalnie na skórę i błony śluzowe, co korzystnie wpływa na korę nadnerczy oraz na czynności wydzielnicze jajników.
  • kosmetyka (redukuje cellulit, wygładza zmarszczki, ujędrnia skórę)
  • leczenie niepłodności - w miednicy małej dochodzi do przekrwienia narządu rodnego, co powoduje wzmożoną perystaltykę jajowodów. fitohormony zawarte w borowinie pobudzają owulację, wpływając na płodność.

Przeciwwskazania do korzystania z borowiny leczniczej

• ostre stany zapalne (nie można ich dodatkowo nagrzewać)
  • czynna postać rzs
  • żylaki