Ból pleców w ciąży – jak sobie z nim poradzić ?

Publikacja: Listopad 04, 2019

Poza swoim urokiem ciąża ma też swoje mroczne strony. Chodzi tutaj o ból kręgosłupa, który może pojawić się na każdym etapie ciąży. Ta typowa dolegliwość może nasilić się podczas stania, siedzenia, chodzenia i wielu innych sytuacji. Jak sobie z nią poradzić? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Najczęściej wszystkiemu winny jest  powiększający się brzuszek..

Prowadzi to do obciążenia kręgosłupa czego skutkiem jest ból pleców. Niestety, są też inne przyczyny. Należą do nich: wady  postawy, wcześniejsze urazy, nadwaga, hormony, dźwiganie, nadmierny wysiłek, powiększający się biust, brak ruchu, praca za biurkiem i wiele innych.

Jak już pewnie wiesz

W ciąży obowiązuje zasada: żadnych leków bez nadzoru lekarza. Chodzi zarówno o tabletki jak również kremy, olejki, żele itp. Jak w takim razie można inaczej sobie pomóc?

Unikaj:

• niektórych prac domowych np. upinania firan, by zapobiec potencjalnym upadkom i zwichnięciom
  • ciężkich prac zwłaszcza podnoszenia i dźwigania ciężarów. W takich sytuacjach najlepiej Poprosić kogoś o pomoc
  • dźwigania ciężkich siatek z zakupami
  • garbienia się
  • długotrwałego przebywania w jednej pozycji
  • gwałtownych ruchów

Złote zasady:

• jeśli już coś niesiesz rozkładaj ciężar na obydwie ręce
  • zamiast torby na jedno ramię sięgnij po plecak
  • szpilki warto wymienić na wygodne buty z powodu zmiany punktu ciężkości ciała i coraz większego obciążenia, które nosisz
  • nie zakładaj nogi na nogę ponieważ zaburza to krążenie krwi nogach oraz nie równomiernie obciąża kręgosłup
  • kiedy siedzisz staraj się korzystać z krzesła z oparciem oraz podnóżka
  • jedz dla dwojga, a nie za dwoje. Pamiętaj dodatkowe kilogramy nadmiernie obciążają Twój kręgosłup
  • staraj się kontrolować przyrost swojej wagi -  nie powinien być zbyt nagły ani zbyt duży
  • najlepiej śpij na lewym boku z małą poduszką między kolanami. Taką pozycję zaleca się przyjmować po czwartym miesiącu ciąży, gdyż w pozycji leżenia na plecach występuje ucisk  żyły głównej dolnej, a to może spowodować np. niedotlenienie Twojego dziecka

• kiedy musisz podnieść jakiś przedmiot, podłogi zrób to we właściwy sposób: siłą mięśni nóg i ramion z zachowaniem prostych pleców

• nie czekaj, gdy ból pleców jest bardzo silny, promieniuje lub uniemożliwia Ci chodzenie siedzenie i stanie. W takich sytuacjach niezwłocznie udaj się do lekarza

ciaza jak radzic sobie z bolem

Dolegliwości związane z  bólem pleców powinny złagodzić:

• pływanie w szczególności żabką, na plecach oraz aqua aerobik odciążą Twój kręgosłup
  • odpoczynek. Staraj się znaleźć na niego czas w ciągu dnia - nie przemęczaj się za bardzo
  • wygodny materac, który  pomoże Ci się dobrze wyspać
  • masaż wykonany przez Twojego partnera lub specjalistę w tej dziedzinie
  • kąpiel w wannie lub ciepły prysznic o temp. do 36 stopni C rozluźni napięte mięśnie
  • joga
  • ćwiczenia pod okiem  instruktora lub fizjoterapeuty
  • przestrzeganie zasad ergonomii w czasie wykonywania codziennych czynności
  • noszenie specjalnego pasa  ciążowego który zredukuje przeciążenie  kręgosłupa
  • regularna aktywność fizyczna na przykład spacery
  • ciepłe lub zimne kompresy

A Ty jak sobie radzisz z bólem pleców w ciąży? Podziel się swoimi sposobami, które Twoim zdaniem są skuteczne i przynoszą Tobie ulgę :)

Depresja – choroba XXI wieku

listopad 01, 2021 1805

Depresja to choroba, która może dotknąć każdego bez względu na płeć, wiek, narodowość czy kolor skóry. Na depr..

Detoksykacja - najkrótsza droga do zdrowia, witalności i urody!!!

październik 14, 2021 3524

Stresujący tryb życia, bóle głowy, brak energii, ciągłe uczucie zmęczenia, dolegliwości trawienne - To tylko n..