Rwa kulszowa i rwa udowa - przyczyny i jak się objawia

Publikacja: Styczeń 14, 2020

Kiedy dopada nas ból w dolnym odcinku kręgosłupa można wykonać tzw. test Laségue’a wskazujący na dolegliwość - rwa kulszowa.

By wykonać test należy położyć się na plecach i unieść wyprostowaną nogę. Ból w odcinku lędźwiowym (promieniujący do nogi) przy kącie uniesienia poniżej 45° potwierdza atak rwy kulszowej.

Rwa kulszowa spowodowana jest uciskiem nerwu kulszowego lub jego korzeni (L5, S1, S2, S3 i częściowo L4). Nerw kulszowy przebiega przez pośladek, wzdłuż tylnej powierzchnI nogi, aż do stopy. Charakterystyczny jest promieniujący ból do kończyny dolnej, drętwienie od pośladka w dół do stopy. Inne objawy to zaburzenia funkcji nerwów m.in czucia kończyny dolnej w obrębie unerwienia podrażnionego korzenia, stopa opadająca, osłabienie odruchów kolanowych i skokowych.

Rwa udowa - spowodowana jest naciskiem na nerw udowy lub na jego korzenie (L2, L3 oraz częściowo L4). Ból promieniuje od pachwiny do przedniej powierzchni uda i sięga aż do kolana. Charakterystyczne dla rwy udowej jest osłabienie mięśnia czworogłowego uda, mogą też wystąpić zaburzenia czucia w obszarze unerwienia.

Do najczęstszych przyczyn rwy kulszowej / udowej  zaliczamy:

• przepuklinę krążka międzykręgowego –  czyli ucisk krążka międzykręgowego na korzenie nerwowe w odcinku L-S

• stenozę – zwężenie kanału kręgowego przez tkankę kostną lub tkankę miękką

• dyskopatię, w której dochodzi do osłabienia jego struktury i mechaniki, co z kolei blokuje ruchomość kręgosłupa, wzrasta obciążenie, zamyka się przestrzeń dla tkanki nerwowej i powoduje ucisk

• problemy mięśniowe – związane z przeciążeniem mięśni oraz ucisk mięśni tj. mięsień gruszkowaty, pośladkowy wielki oraz dwugłowy uda

• nadmierną ruchomość kręgosłupa –skutkiem tej przyczyny są przeciążenia dysku, więzadeł stawowych i torebek stawowych, w konsekwencji dochodzi do stanu zapalnego, obrzęku i ucisku na korzenie nerwowe

• zblokowanie stawów kręgosłupa – ograniczona ruchomość na skutek zmian o charakterze zwyrodnieniowym

• zaburzenia limfatyczne – zastoje limfatyczne mogą powodować ucisk na nerw kulszowy na skutek obrzęku

• guzy nowotworowe

Uwaga ! Jeżeli występuje u Ciebie któryś z poniżej przedstawionych objawów - niezwłocznie skonsultuj się z lekarzem - gdyż świadczą one o uszkodzeniu nerwu !

• Zaburzenia czucia
  • Zaburzenia kontrolowania oddawania moczu/stolca
  • Niedowład prawej nogi/stopy

Na czym polega rozstęp mięśni prostych brzucha?

luty 05, 2020 11581

Rozstęp mięśni prostych brzucha - czyli temat, który powinien być znany, jednak jest inaczej. Kobiety zwłaszcz..

Konsultacje fizjoterapeutyczne - co to jest

styczeń 22, 2021 4413