Świadczenie rehabilitacyjne -  Kiedy i komu przysługuje ?

Publikacja: Maj 20, 2020

Wychodząc naprzeciw naszym pacjentom postanowiliśmy zebrać najważniejsze informacje o świadczeniach rehabilitacyjnych, gdyż wielu czytelników często ma problem wyszukaniem tego co istotne, a związane jest to np. z używaniem potocznej terminologii “zasiłek rehabilitacyjny”.

Komu przysługuje świadczenie rehabilitacyjne ?

• Świadczenie rehabilitacyjne przysługuje wszystkim osobom podlegającym ubezpieczeniu chorobowemu, którzy po wyczerpaniu okresu pobierania zasiłku chorobowego (182 lub 270 dni) nadal pozostają niezdolni do pracy
  • Osobom nadal pozostającym niezdolnym do podjęcia pracy w związku ze złym stanem zdrowia
  • Aby świadczenie rehabilitacyjne zostało przyznane lekarz orzecznik ZUS musi potwierdzić, iż wnioskujący ma szansę odzyskać zdolność do podjęcia pracy lub rehabilitacja ma szansę poprawić nasz stan zdrowia.

Kto przyznaje świadczenie rehabilitacyjne ?

• O przyznaniu świadczenia rehabilitacyjnego decyduje lekarz orzecznik ZUS. Ma on 60 dni na wydanie decyzji w sprawie przyznania tego świadczenia.

• Pamiętaj, że od decyzji odmownej oddziału ZUS możesz odwołać się do Rejonowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych.

Gdzie należy złożyć wniosek o świadczenie rehabilitacyjne ?

W celu otrzymania świadczenia rehabilitacyjnego należy złożyć odpowiedni wniosek o jego przyznanie w oddziale ZUS z kompletem wymaganych zaświadczeń.

Ile wynosi świadczenie rehabilitacyjne ?

1. 90% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego na okres pierwszych 3 miesięcy pobierania świadczenia

2. 75% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego za pozostały okres pobierania świadczenia

3. 100% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego na cały okres pobierania świadczenia, jeśli jest ono wypłacane kobiecie w ciąży lub gdy przysługuje z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową

Świadczenie to otrzymać można maksymalnie na okres 12 miesięcy. Może być ono przyznane jednorazowo lub w kilku częściach.

Komu się nie należy świadczenie rehabilitacyjne ?

Świadczenia rehabilitacyjnego nie dostanie osoba, która uprawniona jest do:

• emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy
  • zasiłku dla bezrobotnych
  • zasiłku przedemerytalnego
  • świadczenia przedemerytalnego
  • urlopu dla poratowania zdrowia
  • nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego

Świadczenie rehabilitacyjne nie przysługuje również:

• za okres, w którym ubezpieczony zachowuje prawo do wynagrodzenia
  • w okresie urlopu bezpłatnego lub wychowawczego
  • jeżeli niezdolność do pracy powstała w wyniku umyślnego przestępstwa lub wykroczenia
  • za miesiąc, w którym zostało stwierdzone wykonywanie pracy zarobkowej

Co zrobić, aby otrzymać świadczenie rehabilitacyjne ?

Należy co najmniej 6 tygodni przed zakończeniem okresu pobierania zasiłku chorobowego złożyć do ZUS dokumenty:

• wniosek o świadczenie rehabilitacyjne (formularz ZNp-7),

• zaświadczenie o stanie zdrowia (formularz OL-9) - wypełniła lekarz,

• wywiad zawodowy z miejsca pracy (formularz OL-10) – nie dotyczy, jeśli składasz wniosek o przedłużenie  świadczenia rehabilitacyjnego  lub prowadzisz działalność pozarolniczą.

Jeśli ZUS będzie wypłacał świadczenie, złóż dodatkowo zaświadczenie płatnika składek wystawione na formularzu:

1. Z-3 – jeśli jesteś pracownikiem,

2. Z-3b – jeśli wykonujesz działalność pozarolniczą, współpracujesz z osobami prowadzącymi działalność pozarolniczą lub jesteś duchownym,

3. Z-3a – jeśli jesteś inną osobą ubezpieczoną.

4. jeśli  niezdolność do pracy jest spowodowana wypadkiem przy pracy - protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku lub karta wypadku przy pracy

5. jeśli niezdolność do pracy spowodowana jest chorobą zawodową - decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej wydaną przez inspektora sanitarnego.

Świadczenie rehabilitacyjne - Jak się do tego zabrać?

Wniosek o świadczenie rehabilitacyjne możesz złożyć na dwa sposoby:

• osobiście
  • przez platformę usług elektronicznych PUE

Krok pierwszy:

Zaloguj się na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)

Krok drugi:

W katalogu usług wybierz usługę "Złożenie dokumentu ZNp-7" Wniosek o świadczenie rehabilitacyjne (oświadczenie dla celów świadczenia rehabilitacyjnego).

Krok trzeci:

Wypełnij część pierwszą formularza i złóż dyspozycję sposobu odbioru korespondencji w tej sprawie. Domyślnie korespondencja zostanie skierowana do Ciebie elektronicznie poprzez PUE ZUS.  Możesz także wybrać odpowiedź w formie papierowej, z odbiorem osobistym bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną.

Krok czwarty:

Jeśli posiadasz konto w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej nie zapomnij podać numeru rachunku, na który ZUS ma wypłacać zasiłek.

Krok piąty:

Jeśli jesteś ubezpieczonym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności, współpracy z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność albo bycia duchownym i zasiłek chorobowy lub świadczenie rehabilitacyjne za wcześniejszy okres wypłacał Ci ZUS, wypełniony formularz podpisz podpisem elektronicznym za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP i wyślij  elektronicznie do ZUS.

Krok szósty:

Jeśli jesteś ubezpieczonym z innego tytułu, drugą część i ewentualnie trzecią część wniosku ZNp-7 (oświadczenia) wypełnia Twój płatnik składek. Po wypełnieniu części pierwszej dokument możesz wówczas wydrukować, a po uzupełnieniu drugiej i trzeciej części dostarczyć do ZUS osobiście lub pocztą. Jeżeli Twój płatnik składek posiada konto w PUE ZUS, może korzystając z usługi "Złożenie dokumentu ZNp-7 " wypełnić drugą i ewentualnie trzecią część dokumentu ZNp-7 i wysłać do ZUS elektronicznie. W takim przypadku swój wypełniony w części pierwszej formularz podpisz i wyślij elektronicznie do ZUS.

Krok siódmy:

Jeżeli pobierałeś świadczenie rehabilitacyjne wypłacane przez ZUS i ubiegasz się o jego przyznanie na kolejny okres, wypełniony formularz podpisz i wyślij elektronicznie do ZUS.

Dalsze kroki:

Osobiście lub pocztą dostarcz do instytucji ZUS następujące dokumenty:

1. zaświadczenie o stanie zdrowia wypełnione przez lekarza leczącego na druku OL-9. Uwaga: Lekarz leczący ma możliwość złożenia do ZUS dokumentu OL-9 za pośrednictwem profilu PUE ZUS.
  2. wywiad zawodowy z miejsca pracy na druku OL-10 wystawiony przez płatnika składek. Jeśli jesteś osobą prowadzącą pozarolniczą działalność nie składasz tego dokumentu.
  3. Jeśli świadczenie jest wypłacane przez ZUS, złóż wypełnione przez płatnika składek zaświadczenie
    1. na druku Z-3 - jeśli jesteś pracownikiem,
    2. na druku Z-3b - jeśli jesteś osobą prowadzącą pozarolniczą działalność, osobą współpracującą z osobą prowadzącą działalność albo duchownym i zasiłek chorobowy nie był Ci wypłacany przez ZUS lecz przez płatnika składek, np. z tytułu zatrudnienia,
    3. na druku Z-3a - w przypadku pozostałych ubezpieczonych.
      Uwaga: Płatnik składek ma możliwość złożenia do ZUS dokumentu Z-3, Z-3a i Z-3b za pośrednictwem profilu PUE ZUS.
  4. W przypadku gdy zasiłek chorobowy wypłacał ZUS zaświadczenie płatnika składek nie jest obowiązkowe.
  5. Oczekuj na wezwanie na badanie przez lekarza orzecznika. Jeśli Twój stan zdrowia uniemożliwia odbycie podróży do jednostki ZUS, lekarz orzecznik przeprowadzi badanie w miejscu Twojego pobytu. Jego orzeczenie będzie podstawą do wydania decyzji.
  6. Jeśli nie zgadzasz się z orzeczeniem lekarza orzecznika ZUS, możesz w terminie 14 dni od daty jego doręczenia złożyć sprzeciw wybierając usługę "Złożenie dokumentu OL-4 Sprzeciw od orzeczenia lekarza orzecznika". Zostaniesz wezwany na badanie przez komisję lekarską ZUS, a wydane przez nią orzeczenie będzie podstawą do wydania  decyzji. Ważne: Prezes ZUS w terminie 14 dni od wydania orzeczenia może zgłosić zarzut wadliwości, o którym zostaniesz poinformowany odrębnym pismem. Będziesz też wezwany na badanie przez komisję lekarską ZUS.
  7. Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru korespondencji w formie elektronicznej, o nadejściu korespondencji zostaniesz powiadomiony emailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE ZUS. Po zalogowaniu na swoim profilu PUE ZUS podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Tylko wtedy uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
  8. Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru korespondencji  w formie papierowej, pocztą tradycyjną, oczekuj na korespondencję z ZUS.
  9. Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru korespondencji w formie papierowej, odbierz pismo osobiście bądź przez pełnomocnika.
  10. Od decyzji w sprawie świadczenia możesz odwołać się do Sądu Rejonowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w terminie 1 miesiąca od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie złóż za pośrednictwem Oddziału ZUS, który wydał decyzję.

Co po świadczeniu rehabilitacyjnym?

Jeżeli dojdzie do sytuacji, gdy osoba pobierająca zasiłek rehabilitacyjny (pomimo wcześniejszych pomyślnych rokowań) pozostanie nadal niezdolna do pracy, może wystąpić do ZUS o przyznanie renty z tytułu niezdolności do pracy.

Co możemy, a czego nie możemy podczas pobierania świadczenia rehabilitacyjnego?

1. W czasie pobierania świadczenia należy stawiać się na zabiegi przewidziane przez lekarza
  2. Podczas pobierania świadczenia rehabilitacyjnego nie wolno wykonywać żadnej pracy zarobkowej może to skutkować utratą prawa do pobierania świadczenia
  3. Osoby zagrożone całkowitą lub częściową niezdolnością do pracy mogą również ubiegać się o wyjazd do sanatorium.

O czym jeszcze powinniśmy wiedzieć ?

ZUS i KRUS mogą żądać zwrotu niesłusznie ich zdaniem wypłacanego świadczenia
( w ciągu 5 lat od jego pobrania).

***Podane informacje pochodzą ze strony Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Mają one na celu zwiększenie świadomości pacjentów na temat dostępnych świadczeń. (Nie każdy wie jak i gdzie szukać informacji).

Udar - Jak długo trwa rehabilitacja?

listopad 21, 2019 6305

Dawniej, pacjent był skazany na wielotygodniowe leżenie w łóżku,  obecnie zaleca się aktywność już od nas..

Proste ćwiczenia po rekonstrukcji ACL

listopad 02, 2020 4674