Rehabilitacja

Rehabilitacja ortopedyczna

Jakie są zalety rehabilitacji domowej w chorobach narządu ruchu?

Prowadzona przez nas terapia nie wymaga wychodzenia pacjenta z domu. Jest to szczególnie ważne u osób, które mają trudności z poruszaniem się i dojazd do gabinetu stacjonarnego byłby dla nich wyzwaniem. Dużym plusem jest także możliwość edukacji pacjenta i opiekunów w zakresie pielęgnacji – zmian pozycji, wprowadzenia zaopatrzenia ortopedycznego (np. kule, balkonik, itp.), bądź innych udogodnień w miejscu zamieszkania, a także wykorzystania przedmiotów codziennego użytku w procesie powrotu do zdrowia.

Jakie schorzenia wymagają rehabilitacji ortopedycznej?

• Stany po endoprotezoplastyce biodra i kolana,
  • Stany po złamaniach,
  • Choroba zwyrodnieniowa stawów,
  • Stany po operacjach i zabiegach chirurgicznych,
  • Stany po zwichnięciach i skręceniach,
  • Przykurcze i osłabienie mięśni,
  • Zanik mięśni,

Jakie są cele i założenia rehabilitacji ortopedycznej?

Głównym celem jest oczywiście podniesienie sprawności pacjenta do stanu sprzed choroby. U chorych leżących najważniejsza jest profilaktyka krążeniowo-oddechowa i przeciwodleżynowa – zastosowanie samego materaca przeciwodleżynowego może się okazać niewystarczające u osób bardzo osłabionych. Bardzo ważne jest, by nie dopuścić do powstawania wtórnych problemów, wynikających z unieruchomienia (przykurcze, osłabienie mięśni). Wskazana jest jak najszybsza pionizacja pacjentów leżących. W miarę gojenia się tkanek (np. po zabiegu operacyjnym) należy dbać o poprawę siły mięśniowej – przede wszystkim mięśni tułowia i brzucha, a także kończyn. Ostatecznym etapem jest przywrócenie reedukacja wszystkich funkcji kończyny. Podczas rehabilitacji nie wolno zapominać też o przestrzeganiu wskazań lekarskich.