Rehabilitacja

Rehabilitacja osób starszych

Co jest celem rehabilitacji geriatrycznej?

Rehabilitacja geriatryczna to usprawnianie ruchowe osób starszych. Są to m.in. ćwiczenia ogólno-usprawniające – poprawiające ogólną siłę mięśniową i wydolność krążeniowo oddechową, ale nie tylko. Ważnym elementem jest nauka czynności, dzięki którym starsza osoba może zwiększyć swoją samodzielność i niezależność od osób trzecich. U osób w podeszłym wieku nie można także zapominać o ćwiczeniach oddechowych – profilaktyka zapalenia płuc jest tutaj niezmiernie istotna, gdyż jest to jedno z najgroźniejszych powikłań wynikających z bezruchu. Pacjenci z osteoporozą powinni regularnie wykonywać ćwiczenia równoważne pod okiem specjalisty, gdyż może pomóc im to w uniknięciu upadków. Ostatnią, niemniej ważną kwestią jest choroba zwyrodnieniowa. Dotyka ona zarówno stawów obwodowych, jak i kręgosłupa ograniczając możliwości ruchowe pacjenta. Odpowiednia gimnastyka z zastosowaniem technik rozluźniających pozwala poprawić ruchomość zajętych chorobą stawów, poprawiając tym samym komfort życia chorego.

Jakie są główne wskazania rehabilitacji osób starszych?

• Objawy zespołu Parkinsona,
  • Objawy choroby Alzheimera,
  • Ogólne spowolnienie ruchowe,
  • Zwiększone ryzyko upadków, osteoporoza,
  • Zmiany zwyrodnieniowe,
  • Osłabienie długotrwałą hospitalizacją.

Jakie są korzyści z usprawniania ruchowego osób w podeszłym wieku?

Rehabilitacja dla seniorów to szansa, by pomóc wrócić im do jak największej sprawności i samodzielności .Kinezyterapia jest szczególnie ważna u osób, którym na co dzień brakuje ruchu. Osoby starsze często mają go zbyt mało, a mniejsza aktywność fizyczna to zwiększone ryzyko powstawania zakrzepów i przykurczy, obniżenia wydolności układu krążeniowo-oddechowego czy przyspieszenia demencji. W wielu wypadkach dochodzi do tego depresja i brak wiary w możliwość poprawy swojej sprawności. Fizjoterapia pomaga zmotywować starszą osobę do ćwiczeń, zwiększyć jej samodzielność i zapobiegać powikłaniom wynikającym z bezruchu.